تبلیغات
آشنایی با برتراند راسل - دانلود ماهیت دین
آشنایی با برتراند راسل
«جامعه بدون آزاد فکری، ملال‌انگیز و کسالت‌آور است و در چنین صورتی از انبوه مورچگان جالب‌تر نخواهد بود» 
    آمار تارنما
امروز :
بازدیدهای امروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه گذشته : نفر
شمار همه بخش‌ها :
تازه‌ترین بازدید :

ماهیت دین
ماهیت دین، برگردان امیر کشفی، شهریور 1392

یادداشت مترجم

هرچند راسل را به‌مثابه بزرگ حامی انسان‌مداری غیردینی می‌شناسند، اما پیش‌تر دین را «سودمند» می‌دانسته است و بر آن بوده است که دین، اگر که مبرا از عقیده جزمی و دیگر گونه‌های کوته‌اندیشی باشد، می‌تواند انسان را به‌تماس نزدیک با کمال برساند. از این‌رو او کوشیده است که «آن‌چه را در دین ارزشمند می‌داند، از عقاید کلامی جدا کند»؛ و دین را از جزم‌اندیشی و خرافات برهاند و ماهیت آن‌را نگاه دارد. نزد راسل، دین، یا دست کم ماهیت دین، «نوعی اشتیاق برای همگون شدن با نیکی یا خیر آرمانی و ابدی» است؛ چنان‌که تأکید می‌کند که هر آن گونه اصل یا اعتقاد یا آموزه‌ای که آمرانه و بدون دلایل کافی اعمال می‌شود، نه تنها جزئی از ماهیت دین نیست، بلکه تهدیدی برای آن است.
سعی راسل در «ماهیت دین» (1912) بر آن بوده است که دین شخصی خاص خودش را صورت‌بندی کند تا کسانی را تسلی دهد که دیگر نمی‌توانند اصول عقاید جزمی دین مسیح را بپذیرند، اما نوعی نیاز دینی را احساس می‌کنند. باری این جستار، نموداری است از آن‌چه می‌توان جنبه‌ی ایجابی و افلاطونی فلسفه دین نزد راسل نامید، موجب واکنش‌های مختلف شد: تاگور، همچون دیگرانی که از عرفان جانبداری می‌کردند، آن‌را سخت ستود؛ اما ویتگنشتاین را از آن هیچ خوش نیامد، چه او گمان می‌کرد که دیدگاه‌های شخصی کسی در باب دین برای طبع و نشر بیش از حد خصوصی است. نکوهش ویتگنشتاین چندان بر راسل اثر گذاشت که او دیگر هیچ‌گاه آن‌را تجدید چاپ نکرد!
راسل آن‌گاه که «افلاطون‌گرایی» را طرد کرد و به «تجربه‌گرایی» روی آورد، موضعش در برابر دین تغییر کرد. هر آینه راسل تمایزی میان «حقیقت و سودمندی» دین قائل شده است و همواره دین را «فاقد حقیقت» دانسته است. اما او در این برداشت تجربی میان «ماهیت دین آرمانی» و «ماهیت ادیان تاریخی» تمایز گذارد و با بررسی اعتقادات و اَعمال اصحاب ادیان تاریخی در مجموع به این نتیجه رسید که دین ناسودمندی فراوان دارد. او دریافت که دین، آن‌چنان‌که در واقع و عمل در جهان وجود دارد، کم و بیش نوعی هراس است. بدین‌سان راسل در «چرا مسیحی نیستم» (1927) اظهار می‌کند که «سه محرک و انگیزش انسانی که در دین تجسم یافته است،ترس، تکبر، و تنفر است» و دین پیش و بیش از همه بر ترس استوار است؛ و ترس منشأ ستم است.





وابسته به گروهِ: مقالات، درباره دین،
برچسب‌ها: برتراند راسل، امیر کشفی، ماهیت دین، دانلود ماهیت دین،
                نوشته شده در: دوشنبه 18 شهریور 1392 | 10:31 ق.ظ
    درباره تارنما

برتراند راسل، پیشگام تحلیل منطقی و مدافع سرسخت تجربه‌گرایی بود. او در مسائل پُر اهمیتی نظیر چگونگی کارکرد ذهن، شیوۀ تجربه کردن جهان پیرامون، ذات واقعی معنای کلمات و جملات بحث و فحص کرد، و از این طریق ابزارهای علمی و فلسفی ارزشمندی برای ما به ارمغان آورد؛ اما تلاش وی برای جستجوی حقیقت فقط به فرمول‌های خشک منطق محدود نماند، فعالیت‌های اجتماعی او در دفاع از حق رأی زنان، صلح، حقوق مردم جهان سوم و انتقاد شدید از حکومت‌های تمامیت‌خواه بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت علمی و فلسفی وی به شمار می‌آید.

مطالب این تارنما، گام اولی است برای آشنایی با زندگی و اندیشه های این انسان والا... . و در صدد ارتقاء آگاهی عمومی و آزادی اندیشه.

كارت ویزیت تارنما
    همه بخش‌ها
    ? دانلود در ستایش فراغت    
  ? درباره برتراند راسل    
  ? معلم کیست و وظیفه او چیست؟    
  ? دانلود تحلیل ذهن    
  ? شک­‌های فلسفی    
  ? ده فرمان آزاد مردی    
  ? تاریخ جهان در یک کلام!    
  ? چگونه از تعصب بی‌جا دوری کنیم؟    
  ? دانش و فرزانگی    
  ? دانلود جنایات‌جنگ در ویتنام     
  ? دانلود اخلاق فردی و اجتماعی    
  ? دانلود اصول نوسازی‌جامعه     
  ? بیانیه راسل-اینشتین     
  ? یک گفت و گوی خیالی با برتراند راسل     
  ? لحظاتی از مراسم اهدای جایزه‌‌ی نوبل ادبیات به‌ برتراند راسل     
  ? دقایقی از مصاحبه راسل با CBC - بهار 1959     
  ? دانلود شناخت ما از جهان بیرونی     
  ? دانلود آزادی و سازمان     
  ? دانلود قدرت     
  ? دانلود مسائل فلسفه     
  ? دانلود آینده بشر     
  ? دانلود چرا مسیحی نیستم     
  ? دانلود عرفان و منطق     
  ? دانلود نبرد دین با علم     
  ? دانلود جهان‌بینی علمی     
  ? دانلود زناشویی و اخلاق     
  ? دانلود جهانی که من می‌شناسم     
  ? دانلود تاریخ فلسفه غرب


دانلود سایر کتابها